Om Rustad barneskole

Skolen har ca 520 elever på 1.-7. trinn, der elevene er fordelt på 19 grupper. Hele 59 ulike nasjonaliteter er representert blant elevene. Vi har et engasjert og raust personale på ca. 100 ansatte som sammen har ansvaret for elevene i skole, SFO og på Rustadtunet. Elevene på Rustad skole skal oppleve glede og mestring, der skolens ansatte jobber hver dag med å skape et trygt og godt læringsmiljø. Et godt sted å være, og et godt sted og lære!

Rustadtunet er skolens avdeling for elever med særskilte behov og funksjonsnedsettelser. Alle elevene på Rustadtunet tilhører trinnet sitt, men får tilrettelagt opplæring med eget personale, som består av barne- og ungdomsarbeidere, miljøarbeidere, miljøveiledere, vernepleiere og spesialpedagoger. Pr i dag er 18 elever tilknyttet avdelingen.

Rustad skole er godkjent som dysleksivennlig skole. Vi har et system for tidlig innsats. Spes.ped.teamet bistår med kartlegging, veiledning og gjennomføring av tiltak, med vekt på 1.-4. trinn.

Rustad skole er en RØRE-skole. RØRE-prosjektet er et utviklings- og folkehelseprosjekt i regi av Akershus fylkeskommune og legger til rette for sunne og aktive elever som trives og lærer bedre. Skolen ønsker, og jobber for, at elevene skal være mer mottakelige for læring gjennom blant annet mer fysisk aktivitet og gode matvaner, og har bl.a. fått støtte til innkjøp av lavvo. Skolens egen uteplass med lavvo, utebenker og ildsted er snart en realitet.

Skolen er opptatt av å ha tett samarbeid med foresatte. FAU bidrar positivt i skolens virksomhet ved å engasjere seg i elevenes skolehverdag. FAU og klassekontaktene på alle trinn er viktige for elevenes trivsel på skolen.

Tiltaksplan for positivt skolemiljø på Rustad.pdf

Fra skolestart av høsten 2024 deltar Rustad skole i pulje 8 i Læringsmiljøprosjektet. Dette er et samarbeid mellom Utdanningsdirektoratet, Læringsmiljøsenteret i Stavanger og Statsforvalter. Prosjektet er et tiltak for å støtte og veilede ansatte i barnehage, skole og skolefritidsordning (SFO) i arbeidet med å fremme og sikre et trygt og godt miljø. Tiltaket skal bidra til å forebygge, avdekke og håndtere mistrivsel og krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering. Helt sentralt er arbeidet med å fremme inkluderende miljøer i barnehage, skole og SFO, og forebygge ulike former for utenforskap.

Her kan du lese mer om Læringsmiljøprosjektet:

Læringsmiljøprosjektet pulje 8 | Universitetet i Stavanger (uis.no)

Læringsmiljøprosjektet | udir.no

Ansatte - kontaktinformasjon

Ansatte i Ås kommune har e-postadresse fornavn.etternavn@as.kommune.no. Du kan også sende e-post til post@as.kommune.no.

Etternavn

Fornavn

AbrahamsenRonja
AlgazbanNoha
AndresenCamilla Valderhaug
ArntsbergLine Jeanette
BergJohanna
ConradiKaroline
EkstrømHilde Modum
EllingsenLiss
EngebråtenAnne
EvensenMartin
FotlandBirgitte Angell
Fredo-BanachAgnieszka
GabrielsenVegar Georg
GashiRinesa
GundersenKristin Høglien
GuttormsenNina Opsand
GyllanderSandra
HerlandJannicke
HorneAnn Madelaine
HovlandMadeleine Bednarczyk
HugaasTurid S.
HåkestadToril
JacobsenSonia Reyes
JacobyHanne
JakobsenTommy
JanssonFredrik
JelsnessHeidi Aasbø
JohannesenTuva
JohannessenAnders
JohnsenGeir
JohnsenHåvard
JosefssonAnita
KhayreHilde Johansen
KrasynskaYuliia
KristiansenAndreas Berg
KvilhaugElin Killi
LaboureeCeline Eliassen
LarsenHilde
LeirvikIne
LeitåsTuva Vibeke
LichtorovicErika
LindPer Edvin
LundgårdCharlotte Røang
LundgårdSolveig
MartinsenSilje Pedersen
MartinsenTone Haugerud
MatreSindre
MatsenGuro Nedregård
MehmetiArbina Kaja
MisundTonje Marita
MoKarin Rangøy
MøllerIsabell
NekstadTrine-Gunn
NerellThea
NielsenLena Storsveen
NordhaugHans Jakob
NyegaardSandra
OlsenAnn-Katrin
PaulsenIngrid
PettersenHilde
RønningBerit Tidemann
RønstadRoald
SandersenSolveig
SaxebølMaiken
SelbekkCatarina
ShostakOksana
SkovdahlIver
SkovdahlTore
SkuterudCeline Runde
SolbergTrine Beathe
StaxrudLin  Benedikte
StensbyTrine
StertenGidske Emilie Koene
SundbøElise
SvendsenEspen
SørgårdMartin
TangenMorten
TeigenMarianne Lillemoen
ToverudMari Vattekar
TrollerudLene Marie
Winther-BråthenMina Amanda
WoldetekleMeron Simret Tsgaye
WollKaroline
WaalerVigdis Lothe
YounisAli
ØdegårdGuro
ØksnesRitchelle Bannavol
AandalKristin
AasenGlenn Andre

Trivselsregler på Rustad skole

Alle skoler har plikt til å ha et ordensreglement, jf. Opplæringsloven § 9A-10. Ås kommune har forskriftsfestet felles reglement for orden og oppførsel i Ås-skolen. Forskriften er overordnet den enkelte skoles regler for orden og oppførsel. Den enkelte skole gis myndighet til å gi utfyllende regler for orden og oppførsel. Rustad skoles trivselsregler gjelder i åpningstiden til skolen, på skoleveien, ved skoleturer og på arrangement i regi av skolen utenom ordinær skoletid. 

Regler for oppførsel:

  1. Vis alle du møter i skolehverdagen respekt, vær hensynsfull og hjelpsom. Vær hyggelig og høflig i ordbruk og væremåte overfor medelever og voksne.
  2. Si fra til en voksen om du selv eller andre ikke har det bra, eller du selv eller andre gjør noe dumt. Det er ikke sladring.
  3. Si alltid ja hvis en som er alene spør om å være med i leken.
  4. Følg beskjeder du får fra alle voksne på skolen.
  5. Vær til stede og delta aktivt i undervisningen.
  6. Følg trinnreglene trinnet ditt har laget. 
  7. Ta godt vare på ditt eget og skolens utstyr. La andres utstyr være. Si fra til en voksen hvis du ser noe som er ødelagt. 
  8. Skolens bygninger, utstyr og materiell skal behandles forsiktig.
  9. Følg skolens og elevrådets regler for lek og de ulike lekeområdene. 
  10. Det er kun lov å kaste snøball på skuret eller på oppsatt blink.
  11. Behandle skolehagen vår med respekt.

På Rustad skole og på skoleveien er det ikke lov til:

  • Å mobbe eller vise krenkende atferd.
  • Å være voldelig eller true med vold.
  • Å ha med våpen og/ eller andre farlige gjenstander/ våpenlignende gjenstander
  • Å sparke ball mot veggene på skolen.

Definisjon av mobbing: (Olweus)

En person blir mobbet når han eller hun, gjentatte ganger og over en viss tid, blir utsatt for negative handlinger fra en eller flere andre personer. Den som blir utsatt har vanskelig for å forsvare seg.

Mobbing og krenkende atferd kan for eksempel være:

  • Å komme med kommentarer eller kalle andre stygge ting.
  • Kommentarer på hudfarge, religion, etnisitet, legning eller av seksuell karakter.
  • Baksnakking, løgn, ryktespredning og latterliggjøring, utestenging og å overse andre.
  • Å slå, sparke, spytte, lugge, dytte eller på annen måte skade andre.
  • Å ta eller ødelegge andre sine ting.
  • Negativ bruk av kroppsspråk, for eksempel blikking.
  • Å ikke få være med i grupper på sosiale medier
  • Å aldri få kommentarer eller likes på bilder eller andre ting
  • Å få sårende eller stygge meldinger, bilder og videoer

Regler for orden:

  1. Møt presis og forberedt og ha med nødvendig utstyr.
  1. Gjør arbeidet til rett tid og hold frister.
  2. Hjelp til med å holde det ryddig inne og ute. Søppel og avfall kastes i søppeldunkene inne og ute.
  3. Vær ute i utetiden og hold deg innenfor skolens område. 
  4. NYTT FRA SKOLESTART 2024: Vis nettvett og følg skolens og kommunens regler for bruk av mobiltelefoner og annet digitalt utstyr. 

Mobiltelefoner og smartklokker skal være avslått i skoletiden og ligge i sekken. Smartklokker skal ikke være i skolemodus.
Skoletiden er hele skolens og SFOs åpningstid fra kl 07.15 til kl 16.45. 
Det er ikke tillatt å bruke mobiltelefon og smartklokker på skolens område.
Skolen praktiserer ikke mobilhotell.
Gjenstander som brukes i strid med skolens regler (f. eks. mobiltelefoner) kan midlertidig inndras av skolen. 

*Unntak er for elever som etter avtale med skolen har rett til å bruke mobiltelefonen som hjelpemiddel.

  1. Egne leker skal ikke tas med til skolen. Unntak gjøres ved spesielle anledninger og kun etter avtale.
  1. Unngå å ta med verdisaker eller penger på skolen. 
  2. Det er ikke tillatt å ha med eller bruke tobakk/snus eller andre rusmidler.
  3. Tyggegummi og godteri er ikke tillatt. Unntak kan gjøres etter avtale med lærer ved helt spesielle anledninger. 
  4. Kjøp og salg skal ikke skje på skolen.
  5. Foresatte bestemmer om elevene får sykle til skolen. Sykler, sparkesykler og andre fremkomstmidler med hjul skal parkeres på anvist plass, og skal ikke brukes i friminuttene. 
  6. Elevene skal følge trafikkreglene og bruke sykkelhjelm. Det er ikke tillatt å oppholde seg rundt sykkelparkeringene.

Regler i gang og garderobe:

  1. Vis hensyn til medelever og bruk lav stemme
  1. Heng tøy på plassen din og sett utesko og innesko på anvist plass
  2. Gå raskt inn/ut når du er ferdig eller still opp på anvist plass til voksen kan følge ut.

Brudd på reglene for orden og oppførsel kan føre til:

Håndtering av uønsket atferd og brudd på reglene for orden og oppførsel er i stor grad en del av oppdrageransvaret hjem og skole har. Man må alltid vurdere graden av forseelsen til hvilket tiltak man setter inn. Eleven får alltid forklare seg før det avgjøres hva som skal skje.

Sanksjoner står beskrevet i Ås kommunes forskrift om ordensregler og IKT – regler­ vedtatt mai 2021. Dette reglementet revideres høsten 2024.

Andre regler:
Kommunal forskrift om ordensregler og IKT-regler i Ås-skolen
Trinnets egne regler
Rutine for drift av læringsbrett
Avtale om bruk og hjemlån av læringsbrett

Til foresatte:
Skole og foresatte har sammen med eleven et felles ansvar for at skolens ordensregler blir fulgt. Dette er et samarbeidsprosjekt, og vi oppfordrer derfor alle foresatte til å snakke positivt om skolen, skolens ansatte og medelever med barna sine. Si fra til skolen med en gang dersom det har skjedd noe som det må ordnes opp i, også hvis det gjelder andres barn.