§ 1 Formål

Skolereglene skal bidra til at elevene i Ås- skolen har et trygt og godt læringsmiljø, som fremmer helse, trivsel, inkludering og læring. I Ås- skolen skal alle barn og unge oppleve, og bidra til, et trygt, godt og inkluderende skolemiljø som preges av mestring og motivasjon. Reglene skal bidra til å skape trygge rammer i læringsmiljøet, og inngår som et viktig element i utviklingen av sosiale ferdigheter og bygging av positive relasjoner mellom elevene, og mellom eleven og skolens ansatte.
Forskriften skal legge til rette for elevdemokrati, og elev- og foreldremedvirkning i skolen. Skolereglene skal informere elever, ansatte og foreldre om elevenes rettigheter, plikter og reaksjoner ved brudd på skolereglene. Forskriften inneholder også regler om framgangsmåten når slike saker skal behandles. 

§ 2 Virkeområde

Skolereglene gjelder når skolen har ansvar for elevene. Det vil si i alle typer undervisningslokaler, fellesrom og utearealer. Forskriften gjelder også når elevene har undervisning andre steder enn på skolens område, for eksempel ved uteskole, leirskoler, skoleturer, og på skoleveien. At årsaken til utrygghet eller mistrivsel hos en elev ligger utenfor skoletiden og skoleområdet avgrenser ikke aktivitetsplikten dersom elevens opplevelse av skolemiljøet blir negativt påvirket av det.

§ 3 Organisering av skoledemokratiet

Skoledemokratiet er det kollektive samarbeidet mellom elevene, foreldrene og skolen. Skolen skal sørge for at elevene og foreldrene får være med på å planlegge, gjennomføre og vurdere virksomheten til skolen, blant annet arbeidet med skolemiljøet, kvalitetsutvikling i opplæringen og fastsettingen av skoleregler.
 
Det skal være elevråd på alle grunnskolene i Ås, valgt av elevene på skolen. Elevrådet skal fremme fellesinteressene til elevene på skolen, og arbeide for å skape et godt lærings- og skolemiljø. Rådet skal også kunne uttale seg i, og komme med forslag i, saker som gjelder elevene. Elevene kan velge å organisere seg på en annen måte.
 
På hver grunnskole skal det være et foreldreråd der alle foreldre som har barn i skolen, er medlemmer. Foreldrerådet kan velge et arbeidsutvalg (foreldrearbeidsutvalget – FAU). Foreldrene kan velge å organisere seg på en annen måte. Hver skole skal ha et samarbeidsutvalg som sikrer at elevene og foreldrene kan delta og bidra til saker som omhandler skolen. Skolen kan velge hvordan dette skal organiseres. 

§ 4 Orden

Elevene i Ås- skolen skal ha god orden, som blant annet består i å:

a. Møte presis til skolen og den aktuelle læringsarena
b. Ha med nødvendige læremidler og utstyr
c. Bidra til at skolens områder, både inne og ute, er rene og ryddige
d. Ta vare på egne, andres og skolens eiendeler, herunder IKT- utstyr
e. Gjøre arbeidet til rett tid og overholde frister
f. Følge skolens regler for bruk av IKT- utstyr
g. Verdisaker tas med på eget ansvar

§ 5 Oppførsel

Elevene i Ås- skolen skal ha god oppførsel, som blant annet består i å:
a. Behandle andre med respekt og høflighet, på alle skolens arenaer og på nett
b. Bidra til et godt læringsmiljø
c. Delta aktivt i undervisningen
d. Vise nettvett og følge reglene for bruk av digitale enheter
e. Være til stede i undervisningen og delta etter beste evne
f. Vise respekt for andres arbeid, eiendeler, meninger, måter å være på og kle seg på 
 
Det er ikke akseptert å:
1. Krenke og mobbe andre verbalt eller digitalt
2. Utøve eller true med fysisk og psykisk vold
3. Ha med eller bruke tobakk, snus eller e- sigaretter
4. Ha med, bruke eller være påvirket av alkohol, narkotika eller andre rusmidler
5. Ha med, eller bruke, gjenstander som har til hensikt å skape frykt, provosere eller skade andre, som våpen, våpenlignende gjenstander eller andre farlige gjenstander
6. Jukse eller forsøke å jukse i skolearbeidet
7. Bruke plagg som helt eller delvis dekker ansiktet

§ 6 Tiltak ved brudd på skolereglene

Skolen kan bruke følgende sanksjoner ved brudd på reglene:

a. Dialog med foresatte
b. Inndragelse av gjenstander som ikke er tillatt, eller som er farlige. Foresatte kontaktes og må hente inndratte gjenstander
c. Midlertidig inndragelse av privat eller kommunalt utstyr, eller begrensninger i funksjonalitet i digitalt utstyr. Privat utstyr leveres tilbake til eleven senest på slutten av skoledagen.
d. Bortvisning fra undervisningen for enkelttimer eller for resten av dagen jf. Opplæringsloven § 13-1 tredje ledd, eller for inntil 3 dager for elever på ungdomsskolen.
e. Rektor kan gi lærer mulighet til å vise elev bort fra egen undervisning, men ikke mer enn 2 klokketimer. Elever som er bortvist fra læreres egen undervisning, vil befinne seg på skolens område og være skolens ansvar.
f. Møte opp før skoletid eller etter skoletid for å rette opp skader eleven er ansvarlig for
g. Elev kan kun oppholde seg på begrensede områder av skolens inneog/eller uteareal
h. Ekstra tilsyn med elev i hele eller deler av skoletiden, på alle skolens arenaer
i. Midlertidig eller permanent skolebytte, Opplæringsloven § 13-2

For elever på ungdomsskolene gjelder også:
j. Ved juks eller forsøk på juks under prøver, blir prøven annullert, og det kan medføre manglende karaktergrunnlag i faget for 8.- 10. trinn
k. Nedsatt karakter på 8.–10. årstrinn i orden eller atferd ved gjentatte brudd på en eller flere regler eller ved alvorlige enkelthendelser
l. Anmerkning

Eleven plikter å overholde ilagte sanksjoner. Fysisk refsing og kollektiv avstraffelse er ikke tillatt. De ansatte kan i enkelte situasjoner gripe inn fysisk for å avverge skade på personer eller eiendom jf Opplæringsloven §13-4. 

§ 7 Bruk av mobil eller andre private digitale kommunikasjonsmidler

Privat mobil eller andre private digitale kommunikasjonsmidler skal ikke brukes i skoletiden, med mindre annet er avtalt med lærer eller skolens ledelse. Med skoletiden menes både undervisning og friminutt.
 
Skolen kan lage egne regler om oppbevaring av privat mobil og andre private digitale kommunikasjonsmidler. 

§ 8 Straffbare forhold

Straffbare forhold som skjer på skolens område, herunder bruk av skolens IKT-utstyr som strider mot norsk lov, meldes til politiet. For mindre alvorlige forhold tas det en konkret vurdering av om anmeldelse er hensiktsmessig. Skolen eller læreren har ikke hjemmel til å utføre etterforskningsmessige tiltak, som ransaking, narkotikatesting og alkoholtesting, eller gjennomgang av elevenes eiendeler. 

§ 9 Erstatningsansvar

Ved skade eller skadeverk på skolens eiendom eller utstyr kan eleven og/eller elevens foresatte bli erstatningsansvarlige, jf. skadeerstatningsloven § 1-2. Det samme gjelder ved tap av undervisningsmateriell og ved uforsiktig bruk av IKTutstyr. Kommunen er ikke ansvarlig for tap av privat IKT-utstyr eller skade på disse.
 
For lavinntektsfamilier skal kommunen dekke 50 % av det regulære erstatningsbeløpet. Med lavinntektsfamilier menes familier som ellers har redusert betaling i SFO, ved Kulturskolen o.l

§ 10. Saksbehandling

Ved bruk av sanksjoner i § 6 gjelder følgende saksbehandlingsregler:

  • Skolen skal sørge for at eleven er hørt og at avgjørelsen tas på et forsvarlig grunnlag
  • Skolen skal begrunne avgjørelsen. For bokstavene f. til k. skal begrunnelsen som hovedregel være skriftlig. Eleven skal ha blitt gitt muligheten til å forklare seg muntlig for den som skal ta avgjørelsen. Retten til å forklare seg oppfylles ved at skolen legger til rette for at eleven får mulighet til å forklare seg.
  • For bokstavene b., c. og e. skal skolen varsle foresatte i etterkant av sanksjonen
  • For bokstavene g. - h. skal skolen varsle foresatte før sanksjonen iverksettes

Vedtak om bortvisning under § 6 bokstav d. er å anse som enkeltvedtak, og må i tillegg følge saksbehandlingsreglene for enkeltvedtak i forvaltningsloven. Det er rektor som gjør vedtak om bortvisning.

Vedtak om skolebytte under § 6 bokstav i er å anse som enkeltvedtak, og avgjøres av virksomhetsleder grunnskole.

Rektor kan fatte vedtak om bortvisning dersom disse 3 punktene er oppfylt:

  1. ordensreglene er brutt i alvorlig grad eller flere ganger
  2. rektor har rådført seg med elevens lærere
  3. skolen har vurdert andre tiltak, sanksjoner eller hjelpetiltak. Det er ikke et krav at andre tiltak, sanksjoner eller hjelpetiltak faktisk er tatt i bruk, dersom skolen har vurdert at disse ikke er hensiktsmessige.

Skolen skal forhåndsvarsle elev og foresatt for å gi parten mulighet til å uttale seg. Retten til å forklare seg oppfylles ved at skolen legger til rette for at eleven får mulighet til å forklare seg, og kan dokumentere at eleven har blitt forespeilet bortvisning.

§ 11. Delegering av myndighet til skolene

Skolene i Ås kommune skal ha et felles ordensreglement som skal gjelde likt for alle skolene. Det kan unntaksvis åpnes for lokale tilpasninger som følge av forhold som krever spesielle unntak eller presiseringer til skolenes felles skoleregler. 

§ 12. Ikraftsetting

Forskriften trer i kraft 1. april 2025. Forskrift om ordensregler og IKT- regler i Ås- skolen av 26.05.2021 oppheves på samme tidspunkt.