icon rss footer hover.png icon facebook footer hover.png icon mail footer hover.png icon insta footer hover.png
22. april - 14:38
Mer informasjon og alle saker om koronasituasjonen fra kommunen finner du her:
Du er her:   Hjem   ›   Toppmeny   ›   Om oss   ›   Tjenestebeskrivelser A-Å

Kommunalt regnskap

  • Generelt om tjenesten

    Tema

    - Økonomi

    Beskrivelse

    Hovedoppgavene er følgende:

    • Utbetaling av fakturaer
    • Klargjøring og føring av inntekts- og utgiftsbilag
    • Avstemming av bank- og andre balansekonti
    • Rådgivning og veiledning av interne brukere
    • Årsavslutning

    Formål:
    Regnskapet skal gi et korrekt bilde av kommunens inntekter og utgifter, herunder utbetalinger.

    Målgruppe

    Tjenesteytende enheter og andre interne bruker, herunder politiske organer og, revisor, statlige myndigheter og lånegivere.

    Kriterier/vilkår

    Leder tjenesteytende enhet skal påse at følgende gjennomføres i sin enhet:

    • Bilag skal være utfylt i korrekt stand og leveres fortløpende til økonomiavdelingen (regnskapsseksjonen). Alle inntekts- og utgiftsbilag skal påføres kontostreng med 12 siffer
    • Økonomiavdelingen (regnskapsseksjonen) skal ha tilbakemelding om feil på bilagslister i løpet av 14 dager etter at den er sendt ut. Tilbakemeldinger bør gis som korreksjonsbilag
    • Et sentralt punkt ved regnskapsavslutningen er anordningsprinsippet. Dette prinsippet innebærer at alle kjente utgifter og inntekter i året skal tas med i årsregnskapet for vedkommende år, enten de er betalt eller ikke når årsregnskapet avsluttes

    Økonomiavdelingen (regnskapsseksjonen) skal gjennomføre følgende:

    • Bilag fra enhetene skal som hovedregel være registrert i løpet av tre dager
    • Bilag som har vesentlige feil og/eller er mangelfullt utfylt skal returneres enheten
    • Bilagslister sendes ut senest den åttende den påfølgende måneden
    • Regnskapsavslutningen følger egen arbeidsplan. Det sendes ut et internt notat til enhetene rundt 15. november med frister for innhenting av oppgaver fra enhetene når det gjelder regnskap og lønn
    • Regnskapet legges fram innen 15. februar
    aaa
  • Lover og forskrifter
    ___
  • Skjema

    Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

    Tjenesten utføres av økonomiavdelingens regnskapsseksjon.
    Besøksadresse: Rådhusplassen 2. etg. 1430 Ås
    Bankkonto: 1654.07.99605 ·

  • Saksbehandling
  • Kontaktinformasjon

    Kontaktavdeling

    Avdeling:Økonomi

    Ansvarlig enhet

    Avdeling:Økonomi

    Kontaktpersoner

    Navn:Emil Schmidt
    Tittel:Økonomisjef
    Epost:Emil.Schmidt@as.kommune.no
  • Andre opplysninger
    Oppdatert:
    2016-01-06 10:34