icon rss footer hover.png icon facebook footer hover.png icon mail footer hover.png icon insta footer hover.png
Reise- og handlevaneundersøkelse for Ås sentrum illustrasjonsbilde

Reise- og handlevaneundersøkelse for Ås sentrum illustrasjonsbilde Thomas Ingebretsen

Reise- og handlevaneundersøkelse for Ås sentrum

Som en del av Ås kommunes arbeid med en områdereguleringsplan for Ås sentrum, ble det i september utført en spørreundersøkelse i Ås sentrum.

Tips en venn Skriv ut

Undersøkelsen skulle gi en bedre forståelse av hvem som bruker Ås sentrum; hvordan de reiser, hva de handler og hvor de parkerer. 200 intervjuer ble gjennomført utenfor butikkene i Ås kvartal, Raveien og gågata (Skoleveien). Både personer gående i gatene og handlende på vei inn og ut av butikker ble intervjuet. I tillegg svarte representanter fra handelsstand og næringsliv i Ås sentrum på et eget spørreskjema.

Hele undersøkelsen kan leses her.

Undersøkelsen viser blant annet at:

  • Omtrent like mange gikk eller syklet til Ås sentrum som de som brukte bil. 45 % kjørte bil til sentrum, 44 % gikk eller syklet, 10 % tok toget og 2 % tok buss.

  • Flertallet av de besøkende til sentrum bodde lokalt. 88 % var bosatt i Ås kommune, og av disse hadde 87 % mindre enn en halvtimes gangavstand til sentrum.

  • Det er lett å finne parkering i Ås sentrum og de fleste parkerer på gateplan. Bare 14 % hadde parkert i parkeringshuset. Tre av fire bilister brukte mindre enn ett minutt på å finne parkeringsplass, og like mange svarte at de hadde ett minutt eller mindre å gå tilbake til bilen.  

  • Bruken av Ås sentrum er lite variert, og få svarte at de hadde mer enn ett formål med besøket (15 % hadde to eller tre formål). Det viktigste formålet var planlagte innkjøp (68 % oppga dette). Færre svarte at de hadde sosiale formål som å møte bekjente (12 %), spise/drikke (10 %) og oppleve stemningen (3 %).

  • De som kom med bil brukte mer penger enn de som kom med andre transportmiddel. I gjennomsnitt la bilistene igjen over 200 kroner mer enn den gjennomsnittsbesøkende og nesten 400 kroner mer enn de som kom med et annet transportmiddel.

  • 77 % av de besøkende skulle handle dagligvarer, mens 24 % av de besøkende skulle gjøre annen detaljhandel.

  • Handelsstanden vurderer parkeringsmulighetene i Ås som dårlige for kunder og ansatte. Seks av ti i handelsstanden mente at parkeringsmulighetene for kunder er dårlige og syv av ti mente at parkeringsmulighetene for de ansatte er dårlige.

Ås kommune| Skoleveien 1 1430 Ås | Postboks 195 1431 ÅS | Telefon: 64 96 20 00| Organisasjonsnummer: 964948798 |

Ansvarlig redaktør: Trine Christensen | Webredaktør: Ivar Ola Opheim |

Web levert av CustomPublish
Vi bruker informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. Informasjonskapslene blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Du kan lese vår personvernerklæring og mer om vår bruk av informasjonskapsler her